Tuesday, September 1, 2009

navigation

sewaktu che mat bagi taklimat berkenaan aktiviti pada hari itu saya cukup bersemangat sehinggakan taknak buka kasut untuk dengar taklimat. Bukan apa, saya paling minat bab masuk hutan dan aktiviti yang mencabar. Akhirnya tercapai juga hajat saya nak tawan bukit tak kira la tinggi atau tidak.
Biarpun bukit p.kapas tak setinggi gunung yang ada di malaysia tetapi saya dan kumpulan saya menggunakan jalan atau trek yang direntas sendiri. Mujur la saya ni anak kampung ada la sedikit sebanyak kenal isi perut hutan. Dalam hal tersebut penggunaan kompan adalah penting kerana dari situ lah kita ketahui adakah kita menghala ke arah yang betul. Dalam pendakian tersebut juga kami telah berrehat sebanyak 4 kali kerana keadaan bukit yang terlalu curam mengakibatkan penggunaan tenaga tinggi. akibat terlalu curam juga kami mengambil keputusan untuk merentas jalan 135'darjah untuk mengurangkan risiko dan menghadkan penggunaan tenaga yang akan mengakibatkan penggunaan air berlebihan.
Apabila puncak ditawan, terpancar wajah yang sebelumnya pahit telah menjadi masin semanis madu semua anggota kumpulan. Di puncak, kami mengambil kesempatan untuk menikmati sedikit juadah yang dibawa selain duduk berehat minum 100plus.
Ingatkan turun dari puncak tiada halangan yang mencabar, rupanya kami tersilam apabila mendapati penurunan kami labih berbahaya kerana laluan melibatkan kawasan tanah runtuh dan pokok balah yang tumbang serta rapuh menyembah bumi. Tanah runtuh dilepasi, bau cempedak pulak menusuk hidung. Mula la rasa naka makan tetapi ditergah olah orang lama dalam kumpulan untuk berbuat demikian. Atas rasa hormat hajat dibatalkan keran '1suara 1kumpulan'. Ceh macam 1malaysia la pulak.
Bagi saya selepas melepasi tanah runtuh, keadala muka bumi tidak la terlalu mencabar kerana laluan telah tersedia. Yang saya paling syok adalah apabila saya melihat biawak bukit sebesar kepala m/sikal ex5 sepanjang m/sikal elegan. dalam kepala otak, kalau di buat goreng cili kering ngan serai serta kari mesti tambah nasi 3 kali. Ops sori, lupa bula puasa nanti meleleh air liur.
Dalam aktiviti tersebut banyak yang saya telah pelajari dan hayati untuk life jaket saya di kemudian hari. dan bagi ahli kumpulan 1 aktiviti navication, terima kasih atas kerjasama dan syabas saya ucapkan kerana kita memang enjoy dan best.

11 comments:

  1. Navigation bro bukan navication. Kasi betul sikit ejaan tu. Satu dunia sedang membaca. Malu beb malu.

    ReplyDelete
  2. tak pe bro.. navication pun navication la...

    ReplyDelete
  3. Tukar la cepat Bro....
    Nanti malu satu kampung....

    ReplyDelete
  4. memang kering la lu ni bai.. wat tak reti je orang kutuk..
    FAKULTI MANA LA BUDAK NI..

    ReplyDelete
  5. Tak pe bro. Yang penting lu enjoy. Bila nak tangkap biawak? kalau lu masak gua nak tumpang...tumpang tengok aje leh le. Wa tak kenal lu. boleh bagi tahu lu ni dari fakulti mana. Pensyarah wa ajar eja N A V I G A T I O N. Touch up cepat cikit. Wa ingat this coming class wa nak pakai gas mask. boleh ke Wan? Wa pinjam lu punya.

    ReplyDelete
  6. Kompas la bro...kompan plak..hehe

    ReplyDelete
  7. wahai lelaki yang mantap bangkitlah!....bangkitlah!.....bangkitlah!, eik...tidur ke?

    ReplyDelete
  8. Susah betul la nak betulkan si pelat ni, tulis lain, baca lain....

    ReplyDelete
  9. o kutuk aku ye. tapi apa pun wua akan blajar dari kesilapan. biasa la org kpg. smp mati aku ngat navigation ni. bg lelaki yang rasanya mantap minta maaf k.

    ReplyDelete