Friday, March 5, 2010

Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Piala Perdana Menteri 2010

Salam sejahtera saya ucapkan kepada para ahli-ahli PLK kursusnya dan para pelayar blog amnya. Detik berlalu roda hidup berputar masa tetap berlalu tanpa ku sedari lamanku telah terabai dek perbuatan mahluk tuhan ini yang lupa akan masa silannya. Akan tetapi itulah kita, selalu lupa dan lalai akan tanggungjawap sebagai manusia.


Pada kali ini, hati tersentuh untuk menulis apa yang telah ku lalui dan lihat pada hari ini iaitu Pertandingan Perbidato Antarabangsa Bahasa Melayu ( PABM ) Piala Perdana Menteri 2010. Setelah empat tahun pertandingan ini, baru sekarang ku lihat dan dengar. Betapa mundurnya diri ini rasanya apabila rugi ketinggalan untuk sama-saama menghayati dunia mempelajari bahasa melayu. Biarpun saya bukan berbangsa melayu tetapi bangga rasanya apabila bahasa melayu menjadi terkenal dan ingin dipelajari oleh 1dunia.


Mempertaruhkan 2 kategori dipertandingkan iaitu peringkan nusantara dan antarabangsa masing-masing diwakili oleh 3 dan 8 peserta dari serata duni yang layak ke peringkat akhir. Pada peringkat saringa pula seramai 51 buah Negara mempertaruhkan bakat masing-masing. Pada kebiasaannya saya agak kurang untuk melihat saluran tempatan tetapi kali ini tergerak dan minat untuk mengikuti perkembangan pidato-pidato mengetengahkan bakat masing-masing dari awal hingga tamat.


Dari penghayatan saya, saya cukup berminat peserta Natalia dari Russia yang pandai menyampaikan pidatonya serta memukau setiap penonton yang sememangnya tidak akan kering gusi mendengar pelatnya berkata serta pantunnya yang menyentuh hati dalam bahasa melayu. Sewaktu memngumkan pemenang, hati berbisik” harap-hapan natalia yang menang. Rupa memang kurang tapi bakat 2 yang penting”. Bagi kategori nusantara dimenangi oleh Shahzuan Suhaimi dari falkuti kejureteraan UIAM dan kategori antarabangsa dimengi oleh Zang Song dari China.


Tahniah diucapkan kepada Kementerian Pelajaran Tinggi kerana berjaya menganjurkan acara ini dan yang paling penting telah diiktiraf oleh Malaysia Books of Record kerana penyertaan sebanyak 51 negara dan yang pertama didunia seumpanya

2 comments:

  1. Nama brita bro? lamak udah nadai nulis blog...last bulan 3..hehehe..miss you guys plk-pdrm

    ReplyDelete
  2. LEDs, first developed in the early 1960s, produce light by moving electrons through a semiconductor.
    The bulbs can be bought from any electrical store and even
    on the Internet. Hopefully, with this guide and examples on how
    to power 12 volt lights with solar panels at your home, you will be well on your
    way to having great lighting while saving energy in a cost-efficient manner.


    Feel free to surf to my web site LED Tischeleuchten

    ReplyDelete